Office 365

Office 365 – wat is nieuw?

Office 365 heeft medio 2011 BPOS vervangen als Microsoft’s online suite voor email en samenwerken. In dit artikel lopen we door Office 365 en bekijken we de functionaliteiten.

Starten met Office 365

Office 365 installatieWanneer je Office 365 voor het eerst start word je vriendelijk verzocht on Lync 2010 te installeren en om je desktop applicaties te configureren.

De Microsoft Online Services Sign-In Assistant wordt geïnstalleerd als een service en niet als een applicatie zoals in BPOS. Er is zelfs geen system tray icoontje of mogelijkheid de service te configureren.

Nadat de Wizard klaar is moeten we nog steeds handmatig een profiel creëren in Outlook (in BPOS werd dit voor ons gedaan door de Sign-In app) maar dit is gemakkelijk doordat Outlook de juiste instellingen automatisch detecteerd.

We ondervonden wat problemen met het aanmelden op Lync maar door de server instellingen te veranderen naar sipdir.online.lync.com:443 was dit probleem verholpen (het is tenslotte een beta!).

Microsoft heeft een Office 365 portaal gecreeërd welke eenvoudig kan worden benaderd vanaf het Windows Start Menu (dit is slechts een web snelkoppeling):

 

Je wordt dan gevraagd om een gebruikersnaam en wachtwoord welke je kunt laten onthouden indien je dit wenst.

Het portaal biedt gemakkelijke toegang tot functies zoals Outlook, Team Site (sharepoint), Shared Documents en biedt de mogelijkheid nieuwe documenten te creeëren (met Office Web Apps):

 

Office 365 portaalHet web portaal is een geheel nieuwe aanpak ten opzichte van BPOS waar de Sign-In client eigenlijk als portaal diende en waarbij afzonderlijke Outlook en Sharepoint instanties werden opgestart. Het Office 365 portaal biedt naadloze navigatie tussen de diverse componenten.

Systeembeheerders kunnen vanuit het portaal ook naar de beheerconsole navigeren zonder opnieuw te hoeven inloggen op een afzonderlijke web pagina.

Onder aan de pagina valt de Website optie op welke je naar je eigen, op Sharepoint gebaseerde, publieke website brengt (indien je deze optie wenst te gebuiken). Hierover later meer.

Outlook email, agenda en contacten

Het valt op dat de Outlook Web App erg veel lijkt op de vorige versies, wel ziet hett er allemaal wat frisser uit. Het biedt zodanig gebruiksgemak en functionaliteit dat je je afvraagt of we eigenlijk nog wel een desktop Outlook versie nodig hebben. Ik vermoed dat voor 99% van de Outlook gebruikers deze web-versie prima zou voldoen.

 

Als we door de opties bladeren valt het op dat Microsoft het gemakkelijker heeft gemaakt voor Office 365 gebruikers om zelf hun account te beheren: ze kunnen groepen aanmaken en toegang tot groepen aanvragen, mobiele apparaten wissen en er zijn vele wizards om gebruikers door veelvoorkomende taken te leiden zoals het verbinden met een mobiele telefoon, verbinden met Outlook (de desktop versie) of om contactpersonen te importeren.

Email

Er schuilen ook wat belangrijke wijzigingen onder de motorkap. Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk om email van een extern POP of IMAP account binnen te halen in je Exchange mailbox via ‘Connected Accounts’, heel gemakkelijk voor het linken met persoonlijke of op zichzelf staande email accounts.

Leuk is de optie om het uiterlijk van de Outlook Web App aan te passen met behulp van een Thema:

 

Ook is het nu mogelijk de mailbox van een andere gebruiker toe te voegen aan je Inbox zoals dit kan op de desktop versie. Erg handig voor resource mailboxen zoals bijvoorbeeld een info@ mailbox.

Agenda

Hier is niet veel nieuws te melden, wel is het nu wel mogelijk een de agenda van een andere gebruiker toe te voegen en ze naast elkaar weer te geven.

Contacten

Hier is de innovatie gestopt ;-) De layout en werking is vrijwel gelijk aan die van BPOS, graag zouden we wat social media features gezien hebben zoals de mogelijkheid om Facebook, Twitter of LinkedIn account toe te voegen. Maar goed, er is altijd een volgende keer…

Team Site

Dit is waar de kracht van Sharepoint om de hoek komt kijken. Er zijn aardig wat veranderingen ten opzichte van BPOS. De standaard Sharepoint pagina is een lege team pagina met aankondigingen en een documentenbibliotheek, dit is eenvoudig aan te passen met additionele ‘Web parts’ (voorgedefinieerde bouwstenen).

Het toevoegen en wijzigien van Sharepoint pagina’s voor specifieke toepassingen en gebruikers is heel eenvoudig. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de uitgebreide site gallery, deze bevat ook web databases zoals  een Contacten Database:

 

Met de ingebouwde Office Web Apps is het mogelijk om Word, Excel, Powerpoint en OneNote documenten te bekijken en wijzigen via de web browser, zelfs zonder Office op het werkstation. Een hele mooie feature hoewel het niet zal werken voor documenten met geavanceerde opmaak of beelden.

Ook kan elk Office document worden geopend in je lokale Office installatie en zullen wijzigingen terug naar het web worden gesynchroniseerd.

Andere mogelijkheden in Sharepoint zijn het synchroniseren van lijsten en bibliotheken met Sharepoint Workspace (onderdelel van Office Professional Plus) en Outlook op het lokale werkstation. Op deze manier kun je ook off-line met documenten werken. Zodra de computer weer is verbonden met het internet worden de documenten automatisch gesynchroniseerd.

 

Ook is het nu mogelijk sites te delen met mensen buiten de eigen organisatie. Dit kan door Site Actions – Share a Site te klikken en een bezoeker uit te nodigen (alleen lezen). De bezoeker ontvangt dan per email een een link die ze toegang geeft tot de site, hiervoor is wel een Live ID of hotmail ID nodig. Dit ID wordt dan de benodigde rechten toegekend.

Bouw je eigen Website

Deze functionaliteit is nieuw in Office 365 en zal vooral in de smaak vallen bij kleine bedrijven die zelf hun website willen beheren zonder iemand anders te betalen om het voor hen te doen.

Het is erg eenvoudig om snel een professioneel ogende website te bouwen (een goed ogende website is een ander verhaal ;-). Ook is het makkelijk om ‘gadgets’ toe te voegen zoals een kaart, contactformulier, of presentatie zonder enige technische kennis.

De hoeveelheid opties voor het aanpassen van het design en de layout is indrukwekkend met de vele thema’s, stijlen en kleurschema’s,  ook kunnen bijvoorbeeld achtergrond en kaders aangepast worden.

Wat missen we nog?

We zouden graag een persoonlijke documentenbibliotheek ingebouwd zien in alle versies (wel beschikbaar in de E versies) en de mogelijkheid deze ook met de desktop te sychroniseren en vanuit bijvoorbeeld Mijn Documenten te benaderen.

Cross-browser functionaliteit. Hoewel Microsoft geen problemen heeft met bijvoorbeeld Firefox en Safari is het nog niet dol op Google Chrome:

 

Wel moeten we zeggen dat Office 365 toch goed leek te werken met Google Chrome, maar garantie tot de deur! We hebben ook nog even geprobeerd Office 365 op de iPad te gebruiken, dit was redelijk succesvol maar we raakte in de problemen toen we team sites probeerden te wijzigen.

2-Factor authenticatie. Met meer en meer bedrijfsdata online zouden we graag sterke authenticatie ingebouwd zien met een soft-token voor de mobiele telefoon (zoals bijvoorbeeld voor Google Apps).

We zouden graag iCal support zien in de Outlook Web App net zoals in de desktop Outlook versie.

Agenda overlap. Waar de desktop versie van Outlook verschillende agenda’s over elkaar kan leggen kan dit nog niet in de Web App.

Meer Apps. Waar de Google Apps marketplace bol staat van de nuttige (en minder nuttige) add-on applicaties heeft Microsoft nog een flinke achterstand.

Prijzen

In tegenstelling tot BPOS wordt Office 365 in verschillende smaken geleverd. Zo is er een versie voor kleine bedrijven en zijn er verschillende versies voor grotere bedrijven. De prijzen lopen uiteen van €5,25 tot €20,75 per persoon per maand en variëren in functionaliteit (met of zonder Office Web Apps en een licentie van Office Professional Plus bijvoorbeeld) en het geboden supportniveau (alleen via forums of ook telefonisch). Voor een volledig overzicht in woord en beeld zie onze aparte pagina over Office 365 versies en prijzen.

Conclusie

Office 365 is een flinke verbetering ten opzichte van (het ook al goede) BPOS. Het biedt hele goede web-only functionaliteit en nog meer mogelijkheden in combinatie met de MS Office desktop software. Ook beloofd het goede mobiele functionaliteit (vooral met Windows Phone 7 verassend genoeg ;). Office 365 is een heel goed product voor kenniswerkers en het zou ons verbazen als het niet een grote hit gaat worden in de zakelijke markt.

Box.net review – online bestanden opslaan en delen

Er zijn ontelbaar veel online file storage oplossingen. Maar bestaat er ook een serieus cloud alternatief voor die stoffige machine die in het bezemhok staat te brommen? Box.net biedt een oplossing voor het online opslaan, delen en samenwerken aan bestanden, wij onderzoeken hoe bruikbaar Box.net is binnen (project-)teams en voor het MKB.

Waarom zou ik mijn bestanden online opslaan?

Bestanden die online zijn opgeslagen zijn makkelijk te benaderen vanaf verschillende locaties, denk aan een nevenvestiging of thuiskantoor. En ook vanaf de mobiele telefoon zijn de bestanden te raadplegen zonder technische poespas zoals VPN’s.

Ook is het gemakkelijk bestanden te delen met klanten, partners en binnen projectgroepen zonder continue bijlagen heen en weer te sturen.

Een ander belangrijk voordeel is de betrouwbaarheid, data wordt redundant opgeslagen in grote rekencentra en er worden automatisch back-ups gemaakt.

Hoe het werkt

Met Box.net worden alle bestanden online (in de cloud) opgeslagen. De bestanden kunnen door de gebruikers zelf worden geupload of door de beheerder. Het is mogelijk bestanden te uploaden middels drag-en-drop in de web-browser (op basis van HTML5) of het is mogelijk deze te uploaden middels batch upload. Daarnaast kunnen bestanden worden geupload via het Synchronisatie component.

Nadat de bestanden zijn geupload kunnen ze op verschillende manieren worden geraadpleegd:

  • Je kunt op de Box web pagina inloggen en de bestanden hier bekijken via de ingebouwde ‘viewers’, handig wanneer je aan het werk bent op een PC/Mac (of iPad) zonder Microsoft Office of een PDF lezer bijvoorbeeld. Ook kan het veiliger en sneller zijn om de bestanden niet naar de PC te hoeven downloaden maar online te laten.
  • Ook is het mogelijk een bestand te downloaden en zo op de PC of Mac te bekijken. Je kunt dan ook de online kopie ‘locken’ zodat collega’s het bestand niet kunnen wijzigen terwijl jij eraan aan het werken bent.
  • De laatste mogelijkheid is het installeren van een desktop synchronisatie component waarmee een virtuele folder wordt aangemaakt (de locatie kun je zelf opgeven) die continue gesynchroniseerd wordt met geselecteerde mappen in de online opslagruimte. Dit maakt het gemakkelijk met programma’s als Microsoft Office te werken zonder bestanden steeds te hoeven downloaden, wijzigen en weer opnieuw te uploaden. Ook is dit handig voor het werken aan bestanden terwijl je niet bent verbonden met het web, wanneer je weer online bent worden dan alsnog de bestanden gesynchroniseerd.

Maar er is meer…

Box.net is niet zomaar een online opslagruimte, het biedt uitgebreide mogelijkheden voor het delen van bestanden en samenwerken:

  • Opmerkingen en discussies kunnen worden toegevoegd aan bestanden, denk bijvoorbeeld aan verzoek tot beoordeling of goedkeuring aan één of meerdere collega’s. Deze taken kunnen ook van een eind-data worden voorzien.
  • Versiebeheer. Box.net slaat automatisch verschillende versies op van documenten en files, de verschillende versies kunnen worden bekeken en worden hersteld indien nodig.
  • Embedding. Bestanden of mappen die je wilt delen met anderen kun je in een willekeurige pagina plaatsen door middel van een stukje ’embed code’, je kunt hierbij het formaat van het venster zelf aangeven.

Bestanden delen

In tegenstelling tot de meeste concurrentie biedt Box.net (in de Business en Enterprise versies) uitgebreide mogelijkheden voor uitrol in werkgroepen en MKB. Het biedt de mogelijkheid autorisaties fijnmazig in te stellen op mappen middels rollen zoals bekijken, wijzigen, beoordelen etc. De Enterprise versie biedt daarin nog meer mogelijkheden zoals het gebruik van groepen, het instellen van wachtwoord sterkte en veel meer.

Mobiele toegang

Box.net heeft mobiele applicaties ontwikkeld voor iPhone, iPad en Android. Er een mobiele website (m.box.net) voor de overige mobiele platformen.  Wij hebben de iPhone versie gebrobeerd en zijn zeker onder de indruk, het is mogelijk allerlei bestandsformaten te bekijken en opmerkingen te lezen en plaatsen. Bestanden kunnen op de iPhone worden gecached. Ook is het mogelijk photo’s uit de Gallery te uploaden naar een Box.net folder, handig!

De iPad app is erg populair aangezien deze het mogelijk maakt op je iPad Microsoft Office bestanden en pdf’s te bekijken. Het is ook mogelijk opmerkingen toe te voegen vanaf iPhone of iPad.

Integratie & uitbreidingen

Box.net biedt vele uitbreidingen via het OpenBox platform. Denk hierbij aan toepassingen voor het elektronisch ondertekenen van bestanden (EchoSign) of een plug-in voor het bewerken van Microsoft Office bestanden op de iPhone of iPad (QuickOffice Connect). Daarnaast biedt Box ook integraties met bijvoorbeeld Salesforce en Google Apps voor Single Sign-On en wederzijdse toegang tot de agenda en bestanden.

Hoe zit het met de beveiliging?

Beveiliging is altijd een discussiepunt als het gaat om online applicaties (meer daarover in onze post over cloud security). Wel kunnen we ervan uitgaan dat beveiliging hoog op de agenda zal staan bij Box.net aangezien security incidenten wel het laatste zal zijn waar ze op zitten te wachten. Hier zijn meer details te vinden over de beveiligingsmaatregelen. Box is een Amerikaans bedrijf en staat op de ‘Safe Harbour’ lijst wat wil zeggen dat aan de EU Data Protection eisen is voldaan.

Conclusie

Box.net is een erg funtionele en heel mooi gebouwde toepassing. Het is duidelijk dat er erg goed is nagedacht over de behoeften van de klanten. Hoewel wij van mening zijn dat Box zelfs voor traditionele bedrijven goed kan werken denken wij dat het pas echt tot zjin recht zal komen in dynamische bedrijven die volop willen profiteren van de voordelen die online IT kan bieden.

MS Dynamics online CRM – killer of overkill voor MKB?

Microsoft lanceerde recentelijk haar nieuwe en verbeterde Dynamics online CRM. Aan het agressieve prijskaartje en de indrukwekkende functionaliteit is te zien dat het Microsoft menens is. Wij zulen uitzoeken of het ook voor kleinere bedrijven een aantrekkelijk product is.

Microsoft is al sinds 2003 aktief in de CRM markt en Dynamics CRM is uitgegroeid to een populair CRM systeem in voornamelijk grotere bedrijven. Het is een uitgebreid CRM systeem, gemakkelijk te integreren met bestaande IT systemen zoals financiële systemen.

De eerste online versie van Dynamics werd geintroduceerd in 2008. Met de eerder dit jaar gelanceerde 2011 versie,  is Dynamics CRM nu ook binnen bereik gekomen van kleinere bedrijven, er is geen minimum gebruikers aantal en het prijskaartje is aantrekkelijk met ongeveer 31 euro per maand.

Gebruiksgemak

Dynamics CRM kan op drie manieren worden benaderd, via de web browser, via Outlook of via een mobiele browser. De Outlook integratie zorgt ervoor dat je de meeste functies kan uitvoeren vanuit Outlook zelf, zonder continu te switchen tussen de web browser en Outlook. Een mooie feature voor Outlook fanatiekelingen hoewel we ook berichten hebben gehoord over vertragingen in Outlook….

Ondanks de omvang van het pakket vonden we Microsoft Dynamics toch gemakkelijk in het gebruik met een gepolijste web interface. Ook kan Dynamics verder worden uitgekleed zodat alleen de fuctionaliteit overblijft die echt nodig is, wat het gebruiksgemak ook ten goede komt. Helaas worden Google Chrome en Firefox niet ondersteund maar slechts Internet Explorer 7 of hoger.

Dynamics heeft een mooi, aanpasbaar dashboard waarin standaard de sales forecast, leads, cases en open taken te zien zijn, zie het plaatje hiernaast (klik om te vergroten). De performance lijkt goed te zijn hoewel sommige schermen een tijdje nodig hebben om te laden. Dynamics gebruikt 100% van het scherm wat goed is.

We vonden de web interface voor mobiele apparaten, hoewel het er wat eenvoudig uit zag, toch goed en praktisch.

Functionaliteit

Microsoft Dynamics is een uitgebreid CRM met een service management en marketing module, sales forecasting, uitgebreide rapportage, en de optie om te integreren met bestaande systemen.

Account management

Het account overzicht geeft veel informatie en ondersteunt ook het aanmaken van contacten, accounts, sub-accounts en relaties. Het is ook mogelijk naar een Sharepoint document-locatie te linken. Het account venster geeft directe toegang tot gerelateerde informatie zoals taken, notities, kansen en campagnes.

Taakbeheer

Taken in Dynamics worden geïmplementeerd door middel van activiteiten welke aan personen of queue’s kunnen worden toegekend. Activiteiten kunnen zowel een registratie zijn van een interactie met een contactpersoon of een nog uit te voeren taak met een einddatum en een eigenaar. Afspraken en service activiteiten worden in de agenda geplaatst.

Sales forecasting

Dynamics CRM heeft uitgebreide mogelijkheden voor sales forcasting. De eenvoudigste optie is gebaseerd op geschatte omzet, waarschijnlijkheid en einddatum. Het lijkt helaas niet mogelijk een terugkerende omzet in te voeren (een abonnement bijvoorbeeld).

Rapportages kunnen worden uitgevoerd op de sales pipeline met gewogen resultaten op verkoper, gebied, etc.

Overig

Dynamics CRM bevat ook mogelijkheden zoals een catalogus voor sales-documentatie, workflows, uitgebreide data import en export, een kennisbank en rol-gebaseerde toegangscontrole. De service module is ook zeer bruikbaar met ondersteuning voor prioriteiten en contracten, en een service agenda. Ook is er een gemakkelijk te gebruiken mail merge functie voor het niet zo ‘paperless’ kantoor waarbij eenvoudig een brief voor een contactpersoon kan worden gegenereerd. De rapportage functie is ook zeer uitgebreid.

Wat ontbreekt?

Wat wij misten was de mogelijkheid accounts en contactpersonen te labelen. Ook waren we minder tevreden met de vele pop-up vensters en het feit dat de browser-keuze is beperkt tot Internet Explorer.

Hoe geschikt is Dynamics CRM voor het MKB?

Voor ons gevoel hangt dit af van de manier waarop het systeem zal worden gebruikt. Dynamics CRM is direct klaar voor gebruik en MKB bedrijven met full-time verkopers zullen veel uit het systeem kunnen halen zonder al te veel training en systeem-aanpassingen. Voor incidenteel gebruik daarentegen zou Dynamics CRM overkill zijn en zouden we adviseren uit te kijken naar een eenvoudiger CRM zoals ons eigen Office 365 CRM Essentials.

Later dit jaar zal Dynamics CRM ook als extra aan de Office 365 suite gekoppeld kunnen worden met als voordeel een nauwe integratie met Exchange, Sharepoint en Single Sign-On.

Google Apps

Hosted Exchange vs Google Apps: een overzicht

Hosted Exchange en Google Apps Gmail zijn steeds populairdere email systemen in het bedrijfsleven. Wij zullen een overzicht geven van de meest belangrijke verschillen voor kleine bedrijven om daarmee hopelijk de keuze wat te vereenvoudigen.

Taken en Notities

Indien je een fanatieke gebruiker bent van Outlook taken en notities, dan is het verstandig voor Hosted Exchange te gaan, aangezien Google beiden niet volledig ondersteunt (notities in het geheel niet en taken alleen in Gmail).

Outlook ondersteuning

Als je een Microsoft Outlook power user bent en niet houdt van web gebaseerde email dan is Hosted Exchange je ding. Het ondersteund geavanceerde Outlook mogelijkheden zoals server gebaseerde email regels, het openen van andermans postbus, fijnmazige autorisaties e.d. en je hoeft geen extra plug-ins te installeren om met Exchange te werken.

Mobiele ondersteuning

Zowel Hosted Exchange en Google Apps email ondersteunen mobiele telefoons via ActiveSync. Hiermee worden emails, agenda en contactpersonen gesynchroniseerd en bij hosted Exchange ook taken mits de telefoon dit ondersteund. Een voordeel van Exchange Online van Microsoft is dat ook Blackberry’s worden ondersteund via de ingebouwde Blackberry Business Cloud.

Sterke authenticatie

Indien sterke 2-factor authenticatie verseist is, ga dan voor Google Apps aangezien het extra veiligheid biedt door middel van 2-factor authenticatie via je mobiele telefoon (noot dat Office 365 dit ook kan bieden i.c.m. Identity Federation waarvoor wel extra infrastructuur nodig is).

Link extra email accounts

Google Apps email biedt de mogelijkheid email op te halen van externe accounts zoals van een hotmail, yahoo of een ander POP email account. Wanneer je een email verzend kun je kiezen welk adres als afzender moet worden gebruikt. Noot dat dit ook mogelijk is in Exchange als onderdeel van het nieuwe Office 365 (lees hier meer over nieuwe Office 365 features).

Gmail eigenaardigheden

Indien je geen lettertype opgeeft voor emails die je vanuit Gmail verzendt worden deze bij de ontvanger in Times New Roman weergegeven ongeacht de lettertype instellingen van de ontvanger. Ook wordt de handtekening onderaan de email geplaatst wanneer je op een email reageert, dit kan alleen worden verholpen middels een niet ondersteunde ‘Google Labs’ plug-in.

Integratie met additionele applicaties

Als je van web applicaties houdt dan kun je het vast waarderen dat je Google Apps eenvoudig kan uitbreiden met web apps varieerend van CRM tot project management en boekhouden. Je kunt dan vervolgens ook data delen met deze applicaties en eenvoudig navigeren tussen de verschillende applicaties zonder apart in te hoeven loggen (Single Sign-On). Een voorbeeld van zo’n integratie is met een CRM waarbij je contacten worden toegevoegd aan je Google Apps adresboek dat vervolgens weer met je mobiel kan worden gesynchroniseerd. Makkelijk!

Snel op weg

Beide producten zijn eenvoudig in gebruik. Wel dienen ze eenmalig te worden geïnstalleerd op het domein zodat email adressen in het format @uwbedrijf.nl kunnen worden gebruikt. Installatie is niet erg moeilijk voor een technisch ingestelde gebruiker. Google Apps installatie is daarbij iets technischer met veel meer keuze opties. Hosted Exchange wordt vaak afgenomen als onderdeel van  Office 365 (hier een overzicht van de verschillende prijzen en versies). De implementatie van Office 365 vereist weer iets meer werk op de individuele werkstations.

Zie ook hier voor een uitgebreid vergelijk van functionaliteiten tussen Google Apps en Office 365.

Hoe houd je IT kosten onder controle?

Betaalt je te veel voor IT? Wij weten dat dit het geval is voor veel organisaties. Zij zijn slecht geadviseerd (of zelfs helemaal niet ) en onderhouden een industrie die bloeit op verwarring en over-engineering. Wij zullen u laten zien hoe u betere IT kunt krijgen, tegen betere prijzen!

Lees meer

Security in de cloud – truth or dare?

Security is altijd een discussiepunt als het aankomt op Cloud Computing (online IT systemen). Immers, je knoopt je IT systemen en data aan het wereldwijde web, nietwaar? Wij zullen je laten zien waarom je niet bang hoeft te zijn van online IT en hoe het zelfs de veiligheid van data kan verbeteren. Lees meer

Office 365

Wat is Microsoft Office 365?

Office 365Je zal blij zijn te horen dat het niet de laatste versie van Office is. Office 365 is namelijk een online business IT systeem voor email en samenwerken en zal worden vrijgegeven begin 2011. Verward?

Microsoft heeft het nieuwe product Office 365 genaamd, omdat het nauw geïntegreerd is met Office 2010 en omdat het ook een online versie van Word, Excel en Powerpoint bevat, Office Web Apps genaamd.

Lees meer

BPOS vs Office 365

BPOS vs Office 365 – wachten of overgaan?

BPOS vs Office 365Microsoft kondigde recentelijk Office 365 aan als de opvolger van haar populaire Business Productivity Online Suite (BPOS). Office 365 is op het moment in publieke beta en alles wijst erop dat het spoedig beschikbaar zal zijn.

Voor diegenen die niet bekend zijn met BPOS, het is Microsoft’s online suite voor zakelijke email and samenwerken als een alternatief voor on-site Exchange en Sharepoint installaties. BPOS maakt het mogelijk om email and agenda’s te delen en te delegeren, informatie te delen, intranet portals te bouwen en online meetings op te zetten. Lees meer