Office 365 wachtwoord scherm

Office 365 gids: Gemakkelijk op Office 365 inloggen

Op Office 365 inloggen doe je via portal.office.com, typ hier je zakelijke e-mail adres en je bijbehorende wachtwoord en klik op Aanmelden:

Office 365 aanmeldschermOffice 365 wachtwoord scherm

Let op:

  • Als je vaker op deze computer werkt vink dan ‘Aangemeld blijven’ aan, je loginnaam wordt onthouden en je hoeft de volgende keer alleen je wachtwoord in te geven
  • Je kunt je wachtwoord ook laten onthouden, klik dan op ja wanneer je de vraag krijgt om deze te laten onthouden (krijg je deze vraag niet, ga dan naar het kopje ‘Wordt je Office 365 wachtwoord niet onthouden in Windows’ verderop op deze pagina)
  • Als je met Sharepoint bestanden werkt in de Windows verkenner klik dan altijd het vinkje ‘aangemeld blijven’ aan, zie ook deze pagina over werken met Sharepoint in de Windows verkenner

Je wilt op Office 365 inloggen maar je wachtwoord werkt niet meer?

Let op dat Caps Lock uit staat, probeer ook het wachtwoord eens in Word in te typen en vanuit daar te kopiëren en plakken (ctrl-c en ctrl-v) in het wachtwoordveld, soms werkt dit wel. Let op dat je naam voor Office 365 inloggen meestal een andere is dan die waarmee je je op Windows aanmeld bij opstarten. Ook al is het e-mail adres hetzelfde, dan nog kan het wachtwoord anders zijn.

Als je wachtwoord echt niet werkt dan zit er niets anders op dan je Office 365 beheerder te vragen om je wachtwoord te herstellen.

Wordt je Office 365 wachtwoord niet onthouden in Windows?

Zorg ervoor dat je Browsegeschiedenis niet automatisch wordt verwijderd bij afsluiten:

  • Open Internet Explorer > Tandwieltje rechtsboven > Internetopties
  • Zorg ervoor dat het vinkje ‘Browgeschiedenis verwijderen bij afsluiten’ niet is aangevinkt
  • Klik op Toepassen en OK

Zorg ervoor dat Automatisch aanvullen aanstaat:

  • Ga naar Internetopties > tabblad Inhoud
  • Klik op Instellingen bij het kopje ‘Automatisch aanvullen’
  • Zorg ervoor dat er een vinkje staat bij ‘Gebruikersnamen en wachtwoorden op formulieren’
  • Klik op Toepassen en OK
Machtigingen verlenen Office 365 site bibliotheek

Office 365 gids: Machtigingen verlenen op een site bibliotheek

Binnen Sharepoint worden machtigingen op site apps, zoals een bibliotheek overgenomen van de bovenliggende site. Dat betekent vaak dat iedereen in je organisatie of afdeling lees- of zelfs bewerkrechten heeft hierop. Als je een app of document bibliotheek slecht ter beschikking wilt stellen aan één of meerdere personen doe je dat als volgt:

  • Ga naar de document bibliotheek waarvan je de machtigingen wilt wijzigen
  • Ga naar het tabblad ‘Bibliotheek’
  • Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Bibliotheekinstellingen’
  • Ga naar ‘Machtigingen voor dit documentbibliotheekitem’
  • Je ziet nu de huidige machtigingen die worden overgenomen van de bovenliggende Site
  • Klik op ‘Overname van machtigingen stoppen’ en klik op OK
  • Selecteer nu de groepen ‘Leden’ en ‘Bezoekers’ en klik op ‘Gebruikersmachtigingen verwijderen’
  • Klik op ‘Machtigingen verlenen’
  • Typ de naam in van de gebruiker(s) die je toegang wilt verlenen
  • Klik op ‘Opties weergeven’ om het machtigingsniveau op te geven
  • Klik op ‘Delen’

John heeft nu als enige gebruiker machtigingen op de bibliotheek ‘Documenten’

Zie ook de video:

Office 365 gids: Verwijderde bestanden uit de Team Site prullenbak herstellen

Bestanden die verwijderd worden op de Office 365 Team Site worden nog 30 dagen in de prullenbak bewaard. U kunt deze op de volgende manier herstellen:

  • Ga naar ‘Inhoud van site’ links in het menu of via de het tandwieltje rechtsboven in beeld
  • Klik op ‘Prullenbak’
  • Doorzoek de prullenbak en vink het document dat je wilt herstellen aan
  • Klik op ‘Selectie herstellen’ en dan op OK

Het document is nu hersteld en op de oorspronkelijke locatie terug geplaatst.

Bekijk de bijbehorende video:

Office 365 logo

Office 365 gids: Product zonder licentie in Office 2013

Als onderdeel van Office 365 wordt de geldigheid van uw Office 2013 licentie gecontroleerd met uw Office 365 abonnement. Soms kan dit wat problemen geven en krijgt u een rode balk in de Office toepassingen waarin tussen haakjes staat (Product zonder licentie):

Office licentie fout

Er zijn een aantal zaken die u kunt controleren:

  • Controleer of u bent ingelogd in Office 2013:
    • Open een willekeurig Office programma zoals Word
    • Ga naar Bestand > Account
    • Controleer of u bent aangemeld met uw Office 365 account
  • Als u de foutmelding krijgt bij aanmelden ‘Er is een probleem opgetreden bij het installeren van de productcode’ voer dan bovenstaande stap uit nadat u Word heeft gestart als beheerder:
    • Blader naar het Word icoon en rechtsklik dit icoon, selecteer ‘Uitvoeren als Administrator’
  • Controleer of u een geldige Office licentie in uw Office 365 abonnement heeft:
    • Login op https://portal.microsoft.com/
    • Ga naar het tandwieltje rechtsboven > Instellingen voor Office 365 > Software
    • Indien u hier de download optie voor Office ziet dan heeft u een geldige licentie
  • Soms zijn er verschillende Office versies op PC’s aanwezig (of onderdelen hiervan) en veroorzaakt dit problemen, controleer of er slechts één Office 2013 versie op uw PC heeft die heet ‘Microsoft Office 365 ProPlus’
  • Indien al bovenstaande niet werkt kunt u proberen de licentie opnieuw aan Office te koppelen:
    • Open de CMD prompt als Administrator! (typ in het windows zoekvenster cmd)
    • Typ in the command line cd C:Program Files (x86)Microsoft OfficeOffice15
    • Typ cscript ospp.vbs /act

Office 365 gids: Een document extern delen

Een van de voordelen van een online systeem als Office 365 is dat je gemakkelijk informatie kan delen met collega’s en externen:

  • Ga naar je OneDrive of Team Site en blader naar het betreffende document
  • Rechtsklik op het document en klik delen:
    • Geef het email adres op van de persoon met wie je het document wilt delen
    • Geen het machtigingsniveau aan: bewerken of alleen weergeven
    • Typ een optioneel bericht voor de ontvanger
    • Geef aan of aanmelding is vereist
  • Klik op delen

Office 365 document delen

Office 365 document delen opties

De ontvanger krijgt nu een bericht met een link om het document in te zien of te te bewerken. Wanneer deze link wordt aangeklikt wordt het document in de betreffende Office Web App geopend. Ook kan de ontvanger hier een kopie downloaden indien gewenst.

Indien ‘Aanmelden vereist’ was uitgeschakeld werkt dit direct, wanneer aanmelding is vereist dient de ontvanger zich aan te melden met een Office 365 organisatieaccount of een Microsoft account (deze kan men kostenloos aanmaken of men kan een bestaand hotmail/outlook.com/live account gebruiken).

Office 365 gids: Werken met Office 365 op de Mac

Wij zien steeds meer Mac’s op de werkvloer opduiken. Maar hoe goed werkt de Mac nu eigenlijk met Office 365? Hieronder enkele van onze bevindingen:

  • Office 2011 voor de Mac is inbegrepen in de Premium abonnementen, je kunt je Mac dus voorzien van de laatste Office voor de Mac
  • Outlook 2011 werkt prima op de Mac maar er zijn enkele beperkingen ten opzichte van de Windows variant, zoals:
    • Werken met bijlages die je van Office 365 wilt halen, en daar ook wil opslaan, is erg omslachtig. Je moet deze eerst op de Mac opslaan (bijvoorbeeld je bureaublad) om deze vervolgens als bijlage toe te voegen resp. naar Office 365 op te slaan
    • Je kunt geen emails versturen namens een andere gebruiker
    • Ondersteuning voor openbare mappen is meer beperkt
  • Werken met mappen en bestanden is erg beperkt, je kunt mappen en bestanden niet gemakkelijk verslepen of bulks gewijs verplaatsen. Zelfs niet met de Office Document Connection
  • Lync werkt prima maar dient apart geïnstalleerd te worden, het maakt geen onderdeel uit van Office 2011
  • Er is geen OneDrive voor bedrijven voor de Mac

Onze conclusie is dat email en documenten in Office 365 prima op de Mac raadpleegbaar en bewerkbaar zijn, maar, het gebruik van de Mac als primaire IT middel in combinatie met Office 365 nog niet aan te bevelen is.

Office 365 gids: Office 365 agenda delen en inzien

Het is eenvoudig om je Office 365 agenda met collega’s te delen en ook agenda’s van collega’s te kunnen inzien (voor delen met externe personen volg deze link):

Je Office 365 agenda delen

Via Outlook 2013

  • Ga naar je Agenda
  • Rechtsklik je Agenda in het menu links (genaamd Agenda, Kalender of Calendar) > Klik ‘Delen’ > ‘Agenda delen’
  • Geef de namen van je collega’s op waarmee je je agenda wilt delen, kies het machtigingsniveau en klik op ‘Verzenden’

Office 365 agenda delen

Via de Outlook Web App / Outlook Online

  • Ga naar je Agenda in de blauwe balk bovenaan
  • Rechtsklik je Agenda in het menu links (genaamd Agenda, Kalender of Calendar) > Klik ‘Agenda delen’
  • Geef de namen van je collega’s op waarmee je je agenda wilt delen, kies het machtigingsniveau en klik op ‘Verzenden’

Agenda delen OWA

Een gedeelde Office 365 Agenda inzien

Als iemand je via bovenstaande methode zijn/haar agenda met je deelt wordt deze meteen aan je agenda overzicht toegevoegd. Als dit nog niet is gebeurt kun je dit zelf doen:

Via Outlook 2013

  • Ga naar je Agenda > Rechtsklik ‘Mijn Agenda’s’ > ‘Agenda’s toevoegen’ > ‘Uit adresboek’
  • Kies de naam van de agenda die je wilt inzien en klik ‘OK’

Via de Outlook Web App / Outlook Online

  • Ga naar je Agenda in de blauwe balk bovenaan
  • Rechtsklik op ‘Mijn Agenda’s’ > ‘Agenda openen’
  • In ‘Uit map’ vul je de naam in van de agenda die je wilt openen, klik daarna op ‘Openen’
Office 365 logo

Office 365 helpdesk nummers & opties voor bedrijven

Onderstaande Office 365 supportopties zijn beschikbaar voor beheerders van het Office 365 abonnement. Eindgebruikers kunnen terecht bij hun IT beheerder of Office 365 support partner.

Office 365 voor Business Essentials, Business Premium en Education

  • U kunt bellen met Microsoft op nummer 0800 020 2546 (meestal engelstalig):
    • 24 x 7 support voor kritische issues (1 of meer diensten zijn niet bereikbaar)
    • Tijdens kantooruren telefonische support voor niet kritische issues (geen gegarandeerde reactietijd)
    • Tijdens kantooruren voor vragen over facturering (meestal nederlandstalig)
  • U kunt een service aanvraag plaatsen via het beheerportaal
  • Uw vraag kunt u voorleggen op het Office 365 forum (engelstalig)
  • Uw vraag kunt u voorleggen aan uw Office 365 support partner

Office 365 voor Enterprise en Government

  • U kunt bellen met Microsoft op nummer 0800 020 2546 (meestal engelstalig):
    • 24 x 7 support voor kritische issues
    • 24 x 7 support voor niet kritische issues (volgende dag response voor ernstige issues, geen gegarandeerde reactietijd voor niet ernstige issues)
    • Kantooruren voor vragen over facturering
  • U kunt een service aanvraag plaatsen via het beheerportaal
  • Uw vraag kunt u voorleggen op het Office 365 forum (engelstalig)
  • Uw vraag kunt u voorleggen aan uw Office 365 support partner

Office 365 gids: Wachtwooord opnieuw instellen

Het wachtwoord van een ‘normaal’ gebruikers account kan alleen opnieuw ingesteld worden door een Office 365 beheerder. Het wachtwoord van een beheeraccount kan wel via een automatische procedure hersteld worden. We beschrijven beiden:

Reset het wachtwoord voor een gebruikersaccount:

  • Log in als beheerder op https://portal.microsoftonline.com/admin/default.aspx
  • Ga naar ‘Gebruikers en groepen’
  • Klik de betreffende gebruiker aan en klik op ‘Wachtwoord opnieuw instellen’ in het venster rechts (zie schermafbeelding hieronder)
  • Klik op ‘Wachtwoord opnieuw instellen’
  • Er wordt nu een nieuw tijdelijk wachtwoord gegenereerd, kopieer dit of laat het per email versturen
  • Geef het wachtwoord aan de gebruiker en vraag hem of haar hiermee aan te melden bij https://portal.microsoftonline.com om een definitief wachtwoord in te stellen

Wachtwoord opnieuw instellen

Reset het wachtwoord voor een beheeraccount

  • Ga naar https://portal.microsoftonline.com
  • Klik op de link ‘Hebt u geen toegang tot het account’ (zie schermafbeelding hieronder)
  • Geef je login naam op en type de tekens in de Captcha code en klik op ‘Volgende’
  • Er wordt nu een email gestuurd naar het secundaire email adres dat je hebt ingesteld
  • Klik op de link in de email, er wordt nu een autorisatiecode verstuurd naar het mobiele nummer dat je hebt ingesteld
  • Vul de ontvangen autorisatiecode in en klik op ‘Volgende’
  • Geef nu een nieuw (sterk) wachtwoord op en klik op ‘Voltooien’

Geen toegang tot account

Office 365 gids: Problemen met OneDrive voor Bedrijven synchronisatie oplossen

Let op! Het oorspronkelijke artikel is van toepassing op de oude OneDrive for Business software. We hebben een sectie voor probleemoplossing van de nieuwe OneDrive software toegevoegd. We raden je aan gebruik te maken van de nieuwste OneDrive:

  • Als je werkt met Windows 10 of Office 2016 heb je de laatste OneDrive client al geïnstalleerd
  • Als je nog werkt met Windows 7 of 8 en een oudere Office versie kun je hier de laatste versie installeren

Nu moet je OneDrive nog even instellen om te synchroniseren:

  • Kijk eerst even of OneDrive al actief is, er staat dan rechtsonder op de taakbalk een klein wolkje (er staat iets als Onedrive – Persoonlijk) > rechtsklik dit wolkje en klik ‘Instellingen’ > Ga naar het tabblad account en klik ‘Account toevoegen’ > Meld je aan met je Office 365 e-mail adres en wachtwoord en volg de aanwijzingen
  • Als OneDrive niet actief is start je deze door te zoeken naar het programma Onedrive (Windows 10), Microsoft OneDrive (Windows 7) of Onedrive voor Bedrijven (Windows 8.1). Start deze en meld je aan met je Office 365 e-mail adres en wachtwoord, volg de verdere aanwijzingen

Controleren of je de allerlaatste versie van OneDrive hebt

  • Rechtsklik je taakbalk en kies Taakbeheer / Task Manager > Klik ‘Meer details’
  • In het tabblad Processen klik je even op het kopje ‘Naam’ en zoek je naar Microsoft OneDrive, als je hier hebt staan ‘Microsoft OneDrive for Business’ met een donkerblauw icoon dan is de oude OneDrive in ieder geval ook nog op je PC actief, rechtsklik en kies ‘Eigenschappen’, je ziet daar GROOVE staan als bestandsnaam.
  • Als je ook Microsoft OneDrive ziet staan dan is ook de nieuwe OneDrive actief, rechtsklik en kies ‘Eigenschappen’, je ziet dan OneDrive als programmanaam. Ga naar het tabblad Details om de exacte versie te bekijken. Versie 17.3.6743.1212 of hoger ondersteunen ook Office 365 Sharepoint synchronisatie. Versie Zie hier voor meer versie informatie.

Problemen oplossen met de nieuwe OneDrive voor Bedrijven

Gelukkig is de nieuwe OneDrive een stuk beter dan de oude, op Groove gebaseerde, software. Toch zien we af en toe nog wel wat problemen voorbij komen. Veelal zijn deze gerelateerd aan aanmeldingsreferenties, te grote hoeveelheden bestanden, of vreemde map- en bestandsnamen.

Controleer de volgende zaken als er problemen zijn met OneDrive:

  • Controleer je aamelding in Office, dit kun je doen vanuit bijvoorbeeld Word of Excel > Bestand > Account – controleer of je correct bent aangemeld. Mocht je daarbij problemen hebben dan kan het soms goed zijn in Windows referentiebeheer eens al je Office referenties te verwijderen, voornamelijk de referenties die ADAL bevatten en de OneDrive Business Cached Credentials, Start daarna je PC opnieuw en meld je in Office opnieuw aan
  • Klik eenmaal op het OneDrive wolkje rechtsonder en kijk of er issues zijn met de synchronisatie van specifieke bestanden, vaak staat er dan ook nog een omschrijving bij zoals een synchronisatieconflict. Probeer dit op te lossen door het document te openen en weer op te slaan.
  • Controleer of de specifieke mappen/bestanden geen vreemde namen hebben of vreemde tekens bevatten, de ondersteuning van Sharepoint/OneDrive van vreemde tekens is veel verbeterd de laatste jaren maar soms zien we het toch nog fout gaan.

Mocht dit alles niet werken dan kun je proberen OneDrive te resetten middels:

  • Ga naar uitvoeren (Windows toets + R) > Typ: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset
  • Het OneDrive icoon gaat even weg en verschijnt na een tijdje weer, als dit te lang duurt toets dan in uitvoeren: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe , OneDrive start hiermee weer

Als je ook hier geen succes mee hebt dan kun je het best OneDrive verwijderen en weer opnieuw installeren via https://onedrive.live.com/about/nl-be/download/

Als je toch de oude OneDrive voor Bedrijven wilt blijven gebruiken

Met OneDrive voor bedrijven kunnen documentbibliotheken worden gesynchroniseerd met het werkstation. Helaas is het niet de meest stabiele software uit de Microsoft stal en zijn er nog wel eens wat synchronisatieproblemen en kan de Onedrive de computer vertragen.

Allereerst is belangrijk de synchronisatielimieten in acht te nemen. Onze ervaring is dat hoe meer bestanden je synchroniseert hoe meer kans op problemen en vertraging op je computer. Hier een overzicht van de synchronisatielimieten.

Bij grotere hoeveelheden bestanden en team site bibliotheken adviseren wij om direct vanaf de Office 365 website te werken of om de documentbibliotheken te openen in de Windows Verkenner.

Wil je toch verder met Onedrive voor bedrijven? Hieronder een overzicht van de meest voorkomende problemen:

Autorisatieprobleem

Zorg ervoor dat je bij Office bent aangemeld met je Office 365 gebruikersnaam en wachtwoord. De snelste manier om dit in te stellen is om Word of Excel te openen en helemaal rechtsboven in het venster te kiezen voor ‘Aanmelden bij Office’.

Bestanden hebben geen groene vinkjes meer

Er is iets mis met de Office installatie. Ga naar Configuratiescherm > Programma’s en Onderdelen > Klik je Office installatie aan> Klik ‘Wijzigen’ in het menu bovenaan > Kies ‘Snel herstellen’

Bestanden hebben een rood kruisje

Als er een rood kruisje staat bij een document betekent dit dat het niet kan worden gesynchroniseerd met de server:

Skydrive rood kruis

Open het upload centrum om problemen te bekijken en op te lossen (het oranje icoontje met pijl rechts onderin het bureaublad):

Uploadcentrum

Veelvoorkomende oorzaken zijn:

Soms helpt het ook om het betreffende document even te openen waarna deze direct wel goed gesynchroniseerd wordt. Ook kun je proberen het even naar bijvoorbeeld het bureaublad van je PC te verplaatsten en daarna weer terug te verplaatsen naar de OneDrive / Sharepoint map! Een andere remedie kan zijn het document een iets andere naam te geven, bijvoorbeeld enkele letters toe te voegen.

Synchronisatie lijkt onvolledig

Controleer of de map cq. documentbibliotheek niet meer dan 5000 items bevat en een items groter dan 2GB. Zie ook hier voor een overzicht van de synchronisatielimieten in OneDrive.

Foutmelding bij het synchroniseren van een nieuwe bibliotheek ‘Er is een probleem met het synchroniseren van deze map’

Onderstaande foutmelding verschijnt bij het synchroniseren van een nieuwe documentbibliotheek:

Er is een probleem met het synchroniseren van deze map. Breek de synchronisatie af en synchroniseer de bibliotheek vervolgens opnieuw op uw computer om dit probleem op te lossen.
Error code=0x80040208; Error source=Win32

Herstel OneDrive via de onderstaande procedure.

Onedrive voor bedrijven herstellen

Werkwijze:

  • Verwijder de Browsegeschiedenis van Internet Explorer: ga naar Extra > Internetopties > Tabblad ‘Algemeen’ > Browsegeschiedenis > ‘Verwijderen…’
  • Rechtsklik op het OneDrive icoon rechtsonder in beeld en kies ‘Herstellen’, volg de instructies

Of (voor geavanceerde gebruikers):

  • Verwijder de Browsegeschiedenis van Internet Explorer: ga naar Extra > Internetopties > Tabblad ‘Algemeen’ > Browsegeschiedenis > ‘Verwijderen…’
  • Stop synchronisatie van alle documentbibliotheken: rechtsklik op het OneDrive of Skydrive icoontje in het systeemvak (rechtsonder op je bureaublad) > Kies ‘Synchronisatie van een map afbreken…’, doe dit voor alle mappen.
  • De vinkjes bij de gesynchroniseerde mappen, onder Favorieten >Sharepoint en Skydrive Pro, verdwijnen nu en de mapjes zijn ‘gewone’ mapjes geworden. Verplaats of verwijder deze mappen.
  • Verwijder de OneDrive / Skydrive Cache:
    • Sluit de Onedrive/Skydrive processen af via taakbeheer: Groove.exe (Microsoft SkyDrive Pro) en Msosync.exe (Microsoft Office Document Cache)
    • Verwijder de inhoud van de map C:GebruikersgebruikersnaamAppDataLocalMicrosoftOfficeSpw (schakel weergeven an verborgen items in)
    • Verwijder de inhoud van de map C:GebruikersgebruikersnaamAppDataLocalMicrosoftOffice15.0OfficeFileCache
    • Start Onedrive/Skydrive weer
  • Start Intenet Explorer als beheerder (rechtsklik het Internet Explorer icoon en kies ‘uitvoeren als beheerder’), ga naar je Team Site of Skydrive en klik het Sync knopje voor alle betreffende bibliotheken, het zou nu wel moeten werken.

Al je documenten worden opnieuw gesynchroniseerd, dit kan enige tijd duren

Het blauwe synchronisatie icoontje blijft bij een bestand of map staan

Hiervoor geld vaak dezelfde remedie als hierboven maar probeer eerst alleen synchronisatie af te breken en opnieuw in te stellen voor de betreffende map. Let ook op dat de map cq. documentbibliotheek niet meer dan 5000 items bevat en geen bestanden groter dan 2GB.

OneDrive synchroniseert niet alle bestanden

Wanneer OneDrive aangeeft dat er nog vele bestanden resteren om te synchroniseren probeer dan een online herstel uit te voeren van de Office installatie.