Office 365 logo

Office 365 en Office 2013: steeds meer één?

Office 365 en Office 2013 hebben steeds meer raakvlakken. Toch zijn het 2 heel verschillende producten, hieronder een overzicht van de raakvlakken en verschillen:

De verschillen

  • Office 365 is een communicatie- en samenwerkings platform met basis software voor email en document bewerking via de browser, Office 2013 is uitgebreide software voor email en document bewerking dat draait op het werkstation.
  • Office 2013 kan prima zonder Office 365 en andersom!
    Office 2013 kun je nog steeds als stand-alone software gebruiken en bestanden opslaan op je lokale server en delen via bijvoorbeeld e-mail, dit hoeft niet persé via Office 365. Andersom, kun je Office 365 prima gebruiken voor communicatie- en samenwerking zonder Office 2013. Je mist dan alleen de uitgebreide document opmaak mogelijkheden van Office 2013.
Functionaliteit
Serverfunctionaliteit (email, informatie en document opslag en verwerking)
Eenvoudige documentbewerking via de web browser
Uitgebreide documentbewerking

De raakvlakken

  • Office 2013 kan worden gelicenseerd via Office 365
    Afhankelijk van het abonnement van Office 365 bevat dit al dan niet een licentie voor het gebruik van Office 2013 op het werkstation. De kosten van de licentie zijn dan verrekend in het maandbedrag voor de Office 365 dienst. Let wel, deze licentie staat los van de Office Web Apps, de lichtgewicht web versies van Word, Excel, Powerpoint en OneNote.
  • Office 2013 kan worden gedistribueerd via Office 365
    De Office 2013 installatiebestanden kunnen worden gedownload via het Office 365 portaal en worden geïnstalleerd tot op maximaal 5 pc’s (voor één gebruiker). Ook is er in de nieuwe Office 365 de mogelijkheid om Office 2013 te ‘streamen’ naar het werkstation via de ‘click-to-run‘ functionaliteit. Je kunt hiermee de volledige Office 2013 op je werkstation gebruiken zonder Office 2013 op je PC te hoeven installeren, dit werkt via applicatie virtualisatie.
  • Office 2013 documenten kun je rechtstreeks openen en opslaan in Office 365
    Wanneer je in Office 2013 een document opent of opslaat is Office 365 een standaard locatie. Office 2013 verzorgt hierbij ook de authenticatie tot Office 365.
  • Office 2013 documenten kun je rechtstreeks delen via Office 365
    Je kunt documenten rechtstreeks vanuit de Office programma’s delen met collega’s.
  • Office 2013 documenten kun je gelijktijdig bewerken via Office 365
    Door gebruik te maken van Office 365 als documentlocatie kun je gelijktijdig documenten bewerken
  • Outlook werkt naadloos met Office 365
    Talloze functies zoals delegeren van een postvak of agenda, inzien van een gedeelde adreslijst, instellen van de afwezigheidsassistent werken alleen door gebruik te maken van Office 365 of Exchange Server.