Office 365 gids: Problemen met OneDrive voor Bedrijven synchronisatie oplossen

Let op! Het oorspronkelijke artikel is van toepassing op de oude OneDrive for Business software. We hebben een sectie voor probleemoplossing van de nieuwe OneDrive software toegevoegd. We raden je aan gebruik te maken van de nieuwste OneDrive:

  • Als je werkt met Windows 10 of Office 2016 heb je de laatste OneDrive client al geïnstalleerd
  • Als je nog werkt met Windows 7 of 8 en een oudere Office versie kun je hier de laatste versie installeren

Nu moet je OneDrive nog even instellen om te synchroniseren:

  • Kijk eerst even of OneDrive al actief is, er staat dan rechtsonder op de taakbalk een klein wolkje (er staat iets als Onedrive – Persoonlijk) > rechtsklik dit wolkje en klik ‘Instellingen’ > Ga naar het tabblad account en klik ‘Account toevoegen’ > Meld je aan met je Office 365 e-mail adres en wachtwoord en volg de aanwijzingen
  • Als OneDrive niet actief is start je deze door te zoeken naar het programma Onedrive (Windows 10), Microsoft OneDrive (Windows 7) of Onedrive voor Bedrijven (Windows 8.1). Start deze en meld je aan met je Office 365 e-mail adres en wachtwoord, volg de verdere aanwijzingen

Controleren of je de allerlaatste versie van OneDrive hebt

  • Rechtsklik je taakbalk en kies Taakbeheer / Task Manager > Klik ‘Meer details’
  • In het tabblad Processen klik je even op het kopje ‘Naam’ en zoek je naar Microsoft OneDrive, als je hier hebt staan ‘Microsoft OneDrive for Business’ met een donkerblauw icoon dan is de oude OneDrive in ieder geval ook nog op je PC actief, rechtsklik en kies ‘Eigenschappen’, je ziet daar GROOVE staan als bestandsnaam.
  • Als je ook Microsoft OneDrive ziet staan dan is ook de nieuwe OneDrive actief, rechtsklik en kies ‘Eigenschappen’, je ziet dan OneDrive als programmanaam. Ga naar het tabblad Details om de exacte versie te bekijken. Versie 17.3.6743.1212 of hoger ondersteunen ook Office 365 Sharepoint synchronisatie. Versie Zie hier voor meer versie informatie.

Problemen oplossen met de nieuwe OneDrive voor Bedrijven

Gelukkig is de nieuwe OneDrive een stuk beter dan de oude, op Groove gebaseerde, software. Toch zien we af en toe nog wel wat problemen voorbij komen. Veelal zijn deze gerelateerd aan aanmeldingsreferenties, te grote hoeveelheden bestanden, of vreemde map- en bestandsnamen.

Controleer de volgende zaken als er problemen zijn met OneDrive:

  • Controleer je aamelding in Office, dit kun je doen vanuit bijvoorbeeld Word of Excel > Bestand > Account – controleer of je correct bent aangemeld. Mocht je daarbij problemen hebben dan kan het soms goed zijn in Windows referentiebeheer eens al je Office referenties te verwijderen, voornamelijk de referenties die ADAL bevatten en de OneDrive Business Cached Credentials, Start daarna je PC opnieuw en meld je in Office opnieuw aan
  • Klik eenmaal op het OneDrive wolkje rechtsonder en kijk of er issues zijn met de synchronisatie van specifieke bestanden, vaak staat er dan ook nog een omschrijving bij zoals een synchronisatieconflict. Probeer dit op te lossen door het document te openen en weer op te slaan.
  • Controleer of de specifieke mappen/bestanden geen vreemde namen hebben of vreemde tekens bevatten, de ondersteuning van Sharepoint/OneDrive van vreemde tekens is veel verbeterd de laatste jaren maar soms zien we het toch nog fout gaan.

Mocht dit alles niet werken dan kun je proberen OneDrive te resetten middels:

  • Ga naar uitvoeren (Windows toets + R) > Typ: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset
  • Het OneDrive icoon gaat even weg en verschijnt na een tijdje weer, als dit te lang duurt toets dan in uitvoeren: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe , OneDrive start hiermee weer

Als je ook hier geen succes mee hebt dan kun je het best OneDrive verwijderen en weer opnieuw installeren via https://onedrive.live.com/about/nl-be/download/

Als je toch de oude OneDrive voor Bedrijven wilt blijven gebruiken

Met OneDrive voor bedrijven kunnen documentbibliotheken worden gesynchroniseerd met het werkstation. Helaas is het niet de meest stabiele software uit de Microsoft stal en zijn er nog wel eens wat synchronisatieproblemen en kan de Onedrive de computer vertragen.

Allereerst is belangrijk de synchronisatielimieten in acht te nemen. Onze ervaring is dat hoe meer bestanden je synchroniseert hoe meer kans op problemen en vertraging op je computer. Hier een overzicht van de synchronisatielimieten.

Bij grotere hoeveelheden bestanden en team site bibliotheken adviseren wij om direct vanaf de Office 365 website te werken of om de documentbibliotheken te openen in de Windows Verkenner.

Wil je toch verder met Onedrive voor bedrijven? Hieronder een overzicht van de meest voorkomende problemen:

Autorisatieprobleem

Zorg ervoor dat je bij Office bent aangemeld met je Office 365 gebruikersnaam en wachtwoord. De snelste manier om dit in te stellen is om Word of Excel te openen en helemaal rechtsboven in het venster te kiezen voor ‘Aanmelden bij Office’.

Bestanden hebben geen groene vinkjes meer

Er is iets mis met de Office installatie. Ga naar Configuratiescherm > Programma’s en Onderdelen > Klik je Office installatie aan> Klik ‘Wijzigen’ in het menu bovenaan > Kies ‘Snel herstellen’

Bestanden hebben een rood kruisje

Als er een rood kruisje staat bij een document betekent dit dat het niet kan worden gesynchroniseerd met de server:

Skydrive rood kruis

Open het upload centrum om problemen te bekijken en op te lossen (het oranje icoontje met pijl rechts onderin het bureaublad):

Uploadcentrum

Veelvoorkomende oorzaken zijn:

Soms helpt het ook om het betreffende document even te openen waarna deze direct wel goed gesynchroniseerd wordt. Ook kun je proberen het even naar bijvoorbeeld het bureaublad van je PC te verplaatsten en daarna weer terug te verplaatsen naar de OneDrive / Sharepoint map! Een andere remedie kan zijn het document een iets andere naam te geven, bijvoorbeeld enkele letters toe te voegen.

Synchronisatie lijkt onvolledig

Controleer of de map cq. documentbibliotheek niet meer dan 5000 items bevat en een items groter dan 2GB. Zie ook hier voor een overzicht van de synchronisatielimieten in OneDrive.

Foutmelding bij het synchroniseren van een nieuwe bibliotheek ‘Er is een probleem met het synchroniseren van deze map’

Onderstaande foutmelding verschijnt bij het synchroniseren van een nieuwe documentbibliotheek:

Er is een probleem met het synchroniseren van deze map. Breek de synchronisatie af en synchroniseer de bibliotheek vervolgens opnieuw op uw computer om dit probleem op te lossen.
Error code=0x80040208; Error source=Win32

Herstel OneDrive via de onderstaande procedure.

Onedrive voor bedrijven herstellen

Werkwijze:

  • Verwijder de Browsegeschiedenis van Internet Explorer: ga naar Extra > Internetopties > Tabblad ‘Algemeen’ > Browsegeschiedenis > ‘Verwijderen…’
  • Rechtsklik op het OneDrive icoon rechtsonder in beeld en kies ‘Herstellen’, volg de instructies

Of (voor geavanceerde gebruikers):

  • Verwijder de Browsegeschiedenis van Internet Explorer: ga naar Extra > Internetopties > Tabblad ‘Algemeen’ > Browsegeschiedenis > ‘Verwijderen…’
  • Stop synchronisatie van alle documentbibliotheken: rechtsklik op het OneDrive of Skydrive icoontje in het systeemvak (rechtsonder op je bureaublad) > Kies ‘Synchronisatie van een map afbreken…’, doe dit voor alle mappen.
  • De vinkjes bij de gesynchroniseerde mappen, onder Favorieten >Sharepoint en Skydrive Pro, verdwijnen nu en de mapjes zijn ‘gewone’ mapjes geworden. Verplaats of verwijder deze mappen.
  • Verwijder de OneDrive / Skydrive Cache:
    • Sluit de Onedrive/Skydrive processen af via taakbeheer: Groove.exe (Microsoft SkyDrive Pro) en Msosync.exe (Microsoft Office Document Cache)
    • Verwijder de inhoud van de map C:GebruikersgebruikersnaamAppDataLocalMicrosoftOfficeSpw (schakel weergeven an verborgen items in)
    • Verwijder de inhoud van de map C:GebruikersgebruikersnaamAppDataLocalMicrosoftOffice15.0OfficeFileCache
    • Start Onedrive/Skydrive weer
  • Start Intenet Explorer als beheerder (rechtsklik het Internet Explorer icoon en kies ‘uitvoeren als beheerder’), ga naar je Team Site of Skydrive en klik het Sync knopje voor alle betreffende bibliotheken, het zou nu wel moeten werken.

Al je documenten worden opnieuw gesynchroniseerd, dit kan enige tijd duren

Het blauwe synchronisatie icoontje blijft bij een bestand of map staan

Hiervoor geld vaak dezelfde remedie als hierboven maar probeer eerst alleen synchronisatie af te breken en opnieuw in te stellen voor de betreffende map. Let ook op dat de map cq. documentbibliotheek niet meer dan 5000 items bevat en geen bestanden groter dan 2GB.

OneDrive synchroniseert niet alle bestanden

Wanneer OneDrive aangeeft dat er nog vele bestanden resteren om te synchroniseren probeer dan een online herstel uit te voeren van de Office installatie.