OneDrive / SkyDrive Pro in Office 365 & Office 2013: wat is het precies?

Als onderdeel van Office 2013 wordt OneDrive (voorheen SkyDrive Pro) geïnstalleerd. OneDrive kun je vergelijken met Dropbox, Google Drive en de ‘normale’ consumenten Skydrive.

Met OneDrive kun je documenten in de aankomende versie van Office 365 synchroniseren met je PC of Mac. Hierdoor zijn ze ook beschikbaar zonder internetverbinding en is de snelheid van werken optimaal doordat je je documenten gewoon op je lokale disk opslaat. Op de achtergrond worden documenten dan met Office 365 gesynchroniseerd.

OneDrive bestaat eigenlijk uit 2 onderdelen:

  1. Synchronisatie van documenten in je eigen Office 365 OneDrive
  2. Synchronisatie van gezamenlijke Office 365 document bibliotheken (Team Site)

Dit ziet er als volgt uit op je werkstation:

Binnen Office 365 ziet er dit als volgt uit (zowel voor je persoonlijke OneDrive als voor gedeelde document bibliotheken):

Middels het ‘Sync’ knopje kan inhoud worden gesynchroniseerd met je werkstation of mobiel apparaat. Het is vooralsnog niet mogelijk om op map niveau aan te geven of je inhoud wilt synchroniseren, aangezien dit in de consumenten OneDrive al wel kan, lijkt het ons een kwestie van tijd.

Authenticatie verloopt via de ingebouwde Office 2013 authenticatie:

In ieder geval is het een mooie toepassing die zonder twijfel veel gebruikt zal gaan worden in de nieuwe Office 365.