Het verschil tussen Office 365 E3 of Business Premium abonnement

Wat zijn nou de belangrijkste verschillen tussen de Office 365 Business Premium of E3 abonnementen? Een vraag die we vaak krijgen en die we graag wat verder toelichten.

Zoals je ook kan zien in de vergelijkingstabel tabel op de Office 365 prijzen pagina zijn de meest in het oog springende verschillen, de grotere postbus  de mogelijkheden voor virtualisatie en add-ins in Office, dat je meer gebruikers kunt aanmaken en de geavanceerde opties voor beveiliging, compliance en Business Intelligence. Ook het prijsverschil zal je niet zijn ontgaan.

In de E-serie abonnementen (E1, E3 en E5) staat de E voor Enterprise, een beetje een misleidende naam eigenlijk omdat de keuze voor de E-abonnementen, naar onze mening, niet zozeer met grootte als wel met het karakter en de behoeften van de organisatie te maken heeft. Of dat nu een bedrijf is van 1 of 10.000 medewerkers maakt eigenlijk nog niet eens zo heel veel uit.

Hieronder lichten we de verschillen nog wat verder toe: Lees meer

Hoe groen is de Cloud?

Cloud kantoorautomatisering heeft een enorme vlucht genomen het laatste decennium, met grote datacentra tot gevolg. Is dit goed of slecht nieuws voor de planeet? Wij zochten het voor je uit

Vóór de cloud

Laten we even graven en bedenken hoe het vóór de cloud was: Vrijwel ieder zichzelf respecterend MKB bedrijf had één of meerder server(s) op kantoor staan, de éénpitters en allerkleinste bedrijven moesten het stellen zonder server.

De meest voorkomende taken van die server: Het opslaan van bestanden, afhandelen van e-mail en verwerken van printopdrachten, aangevuld met wat netwerk- en onderhoudstaken. Vaak draait er ook nog wel één of meerdere bedrijfstoepassingen op deze eigen server(s).

Een server is normaliter een behoorlijke krachtpatser, om alle taken op piekmomenten vlotjes te kunnen voltooien. Gemiddeld genomen heeft deze server niet veel te doen maar staat hij wel dag en nacht ongeduldig te ijsberen. Niet erg efficiënt zoals je zult begrijpen.

In de cloud

In de cloud gaat het anders, door de distributie van de rekentaken van alle klanten samen over vele servers kunnen deze steeds optimaal belast blijven. Efficiëntiewinst nummer 1

Watertorens datacentrum St Ghislain

Koeltorens Google datacentrum St Ghislain (B)

Dan de datacentra zelf, ook daar zijn flinke winsten te behalen. Zo wordt er efficiënt gekoeld, bijvoorbeeld met waterdamp (Google in Saint-Ghislain, België), of wordt restwarmte gebruikt worden in huizen, zwembaden of tuinkassen. Ook wordt de energievoorziening geoptimaliseerd door bijvoorbeeld het gebruik van wind- en zonne energie. Google claimt 100% groene energie te gebruiken in haar datacentra, Microsoft en Amazon ongeveer 50% (Microsoft koopt CO2 certificaten ter compensatie van de overige 50%). Het gebruik van zonne- en windenergie lopen uiteen van inkoop bij, en partnerships met, bestaande energieleveranciers tot eigen zonneparken en windfarms (met name Amazon en Google). Efficiëntiewinst nummer 2

Lees meer

Werken met Microsoft Teams

Met Microsoft Teams kun je gemakkelijk met teamleden communiceren via chat en (video-)vergaderen, en informatie uit verschillende bronnen bij elkaar brengen om aan te werken. Microsoft Teams is onderdeel van Office 365 en werkt vanuit de web browser, via de aparte bureaublad toepassing of via de mobiele app.

Microsoft Teams bestaat uit de hoofdonderdelen Chat, Teams & kanalen, Bestanden en Oproepen:

Chat

Met chat kun je berichten versturen en een (video-)gesprek starten met een collega of iemand buiten je organisatie. Je kun ook je scherm delen en apps toevoegen toevoegen aan een chat, bijvoorbeeld een document, website of youtube filmpje. Ook kun je heel gemakkelijk personen toevoegen aan een chat of gesprek.  Als laatste maak je je berichten wat leuker met emoticons, gifs en stickers:

Lees meer

Een Teams videogesprek plannen met externen

Wist je dat je Microsoft Teams prima kan gebruiken om een (video-)gesprek te voeren met één of meerdere externen, zelfs als deze geen Office 365 of Teams gebruiken, gewoon vanuit de browser. Dit is erg handig omdat er heel wat verschillende communicatietools gebruikt worden die nog niet altijd even goed samenwerken. Ook staan sommige organisaties externe communicatie met de eigen tools niet toe, of staat dit gewoon nog niet goed ingesteld.

Hieronder laten we je zien hoe je eenvoudig een extern gesprek opzet:

Vergadering inplannen

  • Ga naar je Teams app of Teams web app en ga naar de tab Vergadering
  • Plan een vergadering via de knop onderaan
  • Geef een naam en tijdstip op voor de vergadering
  • Geef e-mail adressen op van de personen die je wilt uitnodigen
  • Als alle details zijn ingevuld kun je de vergadering plannen

Lees meer

Skype is nu Teams – zullen we even team(s)en?

Van Lync naar Skype naar Teams in een paar jaar tijd, hou je vast, Microsoft gaat snel. Maar waar de overstap naar Skype voornamelijk in de naam zat is er met Teams toch wel wat meer aan de hand. Teams is nu dé centrale communicatie hub in Office 365 en dat werkt eigenlijk heel fijn!

Teams bestaat eigenlijk uit 2 delen:

  • Het deel waarin je samenwerkt met ad-hoc contacten en (video-)gesprekken voert, dit bevat de Skype functionaliteit en meer!
  • Én het deel waarin je samenwerkt in een vastgesteld team: Aan een opdracht, aan een onderwerp of met je afdeling

Maken we een vergelijk met de Skype functies dan zien we dat er toch wel veel is veranderd:

Lees meer

Wat is Microsoft Azure?

Misschien heb je de naam Microsoft Azure wel eens horen vallen, maar wat is het nou precies? En belangrijker nog, wat heb je eraan?

Héél kort samengevat is Azure Microsoft’s verzameling van cloud diensten voor het bouwen, implementeren en beheren van toepassingen. Het is een steeds belangrijker onderdeel van Microsoft’s verdienmodel en concurreert met vergelijkbare diensten van Google en Amazon.

Maar Office 365 is toch Microsoft’s cloud dienst?

Office 365 is zeker voor een groot deel een cloud dienst, maar Microsoft Azure gaat verder waar Office 365 ophoudt. Waar Office 365 grotendeels bestaat uit kant-en-klare toepassingen als Teams, Sharepoint en Office, biedt Azure een platform om zowat alle denkbare IT omgevingen en toepassingen in de cloud te bouwen.

Dat kan zijn een virtuele server voor je bedrijfstoepassing, een gevirtualiseerde toepassing, een database, opslag van gegevens, een webserver of een hele e-commerce omgeving.

Daarnaast biedt Microsoft zelf ook al heel veel kant-en-klare diensten aan die ze op het Microsoft Azure platform gebouwd hebben, bijvoorbeeld een back-up service voor servers, apparaatbeheer met Intune of Azure Active Directory identiteitsbeheer.

Oké, hoe ziet dat er dan uit?

Microsoft Azure diensten kunnen snel worden aangemaakt en beheerd via het Azure beheercentrum:

Lees meer

Met externe personen samenwerken in Microsoft Teams

Microsoft Teams is super om op een leuke en vlotte manier samen te werken. Veel organisaties maken er al gebruik van voor interne projecten en werkzaamheden. Maar wist je dat je met Teams evengoed samenwerkt met personen buiten je organisatie? Wij laten je zien hoe je externe personen als gasten uitnodigt en wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn

Hoe nodig je externen uit?

Heel gemakkelijk! Bij een standaard Office 365 omgeving staat dit normaliter al ingeschakeld, je hoeft alleen maar het e-mail adres van de betreffende gebruiker in te voeren en op ‘Toevoegen’ te klikken:

Lees meer

Dit zijn de IT uitdagingen voor 2019

2019 is alweer ruim onderweg en je bedrijf gaat volle kracht vooruit. Je bent echter niet de enige, alles om je heen is ook in beweging, en dat geldt zeker voor de IT ontwikkelingen. Als je even niet oplet loop je achter de feiten aan, en dat zou jammer zijn, want er gebeuren mooie dingen!

De IT ontwikkelingen en uitdagingen die u niet mag missen in 2019:

‘Cloud first’ dringt nu echt door in het MKB

Niet lang geleden werd de cloud door het MKB gezien als een mooie aanvulling op de lokale IT omgeving, met name voor de extroverte toepassingen als e-mail en samenwerken. Nu zien we heel duidelijk dat steeds meer MKB bedrijven de behoefte hebben om de gehele IT online te brengen, Cloud First dus.

En hoe zit het met ‘de Edge’?

Misschien heb je er al wel van gehoord, na de cloud hebben we nu ook de Edge. Bij cloud hebben we het over gecentraliseerde rekenkracht (computers) in datacentra die met het Internet zijn verbonden. Met de Edge wordt de rekenkracht op de eindpunten (apparaten) zelf of dichtbij bedoeld, bijvoorbeeld in het lokale netwerk.

In de kantoorautomatisering zullen we Edge toepassingen gaan zien in cloud opslag waarbij er een tussenstap in de Edge ontstaat, wat de interactie met veel of grote bestanden aanzienlijk kan versnellen en minder afhankelijk kan maken van de internetverbinding. Virtuele desktops zullen de medewerker gaan volgen en zich verplaatsen naar de dichtstbijzijnde Edge. Ook voor (video-)vergaderen zal de Edge al zoveel mogelijk afhandelen zonder alles via een centraal punt te laten lopen.
Lees meer

Wat kies jij? E-mail, Sharepoint, Groups, Teams, Yammer of Kaizala?

Lange tijd was e-mail het aangewezen digitale communicatiemiddel voor organisaties, in grotere organisaties vaak aangevuld met een intranet met bijvoorbeeld aankondigingen. Daarnaast wordt er aan documenten samengewerkt door deze in een gezamenlijke map te plaatsten of per e-mail te delen. Deze werkwijze heeft behoorlijk wat haken en ogen, dat is dan ook de reden dat online communicatie- en samenwerkingstools de laatste jaren een enorme vlucht hebben genomen.

Dat er een kleine revolutie gaande is in de manier waarop we samenwerken is ook Microsoft niet ontgaan. Microsoft heeft op dit vlak een aantal (bijna) overnames gedaan en heeft de Slack concurrent Microsoft Teams in korte tijd ontwikkeld en in Office 365 geïntegreerd. Ondertussen zijn er binnen Office 365 aardig wat mogelijkheden om te communiceren en samen te werken:

Outlook

De bekende e-mail toepassing op PC, mobiel apparaat en in de web browser. Al meer dan 20 jaar de favoriete zakelijke e-mail software, maar dat wil niet zeggen dat er niet vernieuwd is. Integendeel, Outlook is continu in ontwikkeling en is voor formele communicatie nog altijd dé aangewezen tool.

Sharepoint

Biedt een centrale ruimte om te werken aan documenten alsook intranet functionaliteit zoals aankondigingen, webpagina’s en wiki’s. Sharepoint was in het verleden met name in grotere organisaties in gebruik maar is sinds Office 365 veel toegankelijker en gebruiksvriendelijker geworden.

Groepen

Een groepsomgeving, benaderbaar vanuit Outlook, om te communiceren met berichten in e-mail opmaak, aangevuld met een centrale agenda, een notitieblok en een Sharepoint omgeving voor samenwerken aan documenten. Zie ook ons artikel over werken met Office 365 Groepen

Teams

Een toepassing waarin conversaties via chat en (video-)gesprekken centraal staan, net als het overzichtelijk weergeven van informatie uit allerlei bronnen en apps. Net als bij groepen is er standaard een Sharepoint omgeving gekoppeld. Zie ook ons artikel over werken met Office 365 Teams

Yammer

Functionaliteit vergelijkbaar met die van Facebook, maar dan binnen je bedrijf en gericht op samenwerken, en zonder eerst al je collega’s moeten te bevrienden :-) Ook kun je bestanden delen, polls maken, mensen in het zonnetje zettten en aankondigingen doen. Er is een mobiele app, een versie voor PC / Mac, en een online variant.

Kaizala

Mobiele app vergelijkbaar met Whatsapp, maar bedoeld voor bedrijfsmatige activiteiten en centraal te beheren. Het is aangevuld met zaken als aankondigingen, afspraakplanner, polls, enquêtes die we ook in Yammer terugzien. Net als Whatsapp biedt Kaizala ook de mogelijkheid tot het voeren van (video-)gesprekken

Welke tools zijn de juiste voor jouw bedrijf?

Wij merken dat het voor veel mensen moeilijk is om te begrijpen wanneer je welke tool gebruikt en wat de verschillen zijn. Hieronder hebben we ze even voor je op een rijtje gezet met de verschillende kenmerken (naar voorbeeld van Avepoint):

Als organisatie zul je een keuze moeten maken voor de tools die het beste bij je organisatiecultuur en werkwijze aansluiten. Voor een advocatenkantoor waar heel veel vanuit Outlook wordt gewerkt zouden E-mail en Groepen wellicht een logische keuze zijn. Voor een groot adviesbureau dat veel projecten met externen voert, kan juist de combinatie Teams met Yammer erg sterk zijn: Teams voor de projecten met externen en Yammer voor de interne bedrijfsbrede communicatie en informatie uitwisseling.

Wil je meer weten of hulp bij de implementatie binnen je organisatie? Neem dan contact met ons op

Office 365 Teams symbool

Kies je Microsoft Teams of Slack?

Microsoft introduceerde Teams begin 2017 als antwoord op het populaire Slack. Sindsdien heeft Teams een enorme vlucht genomen en is het één van Microsofts paradepaardjes geworden. Microsoft breidt Teams steeds verder uit als dé communicatie hub binnen Office 365, zelfs Skype voor Bedrijven moet eraan geloven en wordt onderdeel van Teams.

Maar hoe staat het ondertussen met Teams in relatie tot pionier Slack? Wat zijn de voornaamste redenen om te kiezen voor Teams in plaats van Slack?

Integratie met Office 365

Teams is onderdeel van Office 365, het biedt dus perfecte koppelingen met andere onderdelen van Office 365, als je dus al Office 365 gebruikt wordt het je wel heel gemakkelijk gemaakt:

  • Je meld je gewoon aan met je Office 365 login
  • Al je collega’s zijn direct beschikbaar om mee samen te werken
  • Je kunt direct in Teams documenten bewerken en opmerkingen toevoegen, dit kan zelfs gelijktijdig en in real-time
  • Je kunt inhoud uit je bestaande Sharepoint omgeving toevoegen

Venster met de word editor direct in teams

Beveiliging en naleving

Omdat Teams onderdeel is van Microsoft’s Office 365 platform geniet het van dezelfde sterke beveiligings- en nalevingsmogelijkheden. Door de grote commerciële belangen is Microsoft er alles aan gelegen om de beveiliging van haar online platform tip-top te houden, hiervoor zijn enorme budgetten beschikbaar. Microsoft is op het gebied van beveiliging en naleving dan ook erg sterk.

Prijs

Zowel Slack als Microsoft bieden een gratis versie aan, deze gratis versies zijn in functionaliteit wel wat beperkter. Als we kijken naar de betaalde varianten dan biedt Microsoft Teams al aan vanaf het Business Essentials abonnement, hiervoor betaal je €4,20 per maand per gebruiker en krijg je ook E-mail, Onedrive, Sharepoint en de Office web apps. Slack daarentegen start bij €6,25 per maand per gebruiker zonder additionele e-mail, opslag en Office functionaliteit.

Als je al Office 365 gebruiker bent dan is Teams dus zonder meerkosten beschikbaar, je organisatie moet dan wel erg pro-Slack zijn om te besluiten de €6,25 per maand per gebruiker extra te gaan betalen.

Tot slot

Voor organisaties die Office 365 gebruiken of binnenkort gaan gebruiken is het gebruik van Teams de logische keuze, voor organisaties of samenwerkingverbanden die geen Office 365 gebruiken is Slack zeker een optie. Zo kan Slack met veel meer externe toepassingen koppelen. Wat betreft functionaliteit liggen Teams en Slack erg dicht bij elkaar, kleine verschillen in functie en prijs zouden dan doorslaggevend kunnen zijn in de keuze.